IKEA-efekti Zimpler-kasinoilla: Ostobonuspelien koukkumalli

Home | IKEA-efekti Zimpler-kasinoilla: Ostobonuspelien koukkumalli
IKEA-efekti Zimpler-kasinoilla: Ostobonuspelien koukkumalli

Lähes kaikki Zimpler kasinot tarjoavat pelivalikoimissaan Feature Buy -pelejä eli ostobonuspelejä. Bonus Buy -peleissä voi ostaa pääsyn bonuspeliin, jossa on yleensä parempi palautusprosentti kuin peruspelissä.

Bonuksen ostaminen houkuttaa monia pelaajia, sillä ”luonnollista” pääsyä slotin bonuskierroksille joutuu yleensä odottamaan pitkään. On turhauttavaa pyöritellä kolikkopeliä uudestaan ja uudestaan, kun bonuspeliin oikeuttavat symbolit eivät suostu ilmaantumaan keloille. Siksi monet päätyvät ostamaan pääsylipun bonuspeliin, vaikka se maksaakin yleensä vähintään 12 euroa.

Bonuskierroksista maksamisesta voi helposti tulla tapa, sillä Feature Buy -pelit ovat erityisen koukuttavia. Tässä artikkelissa selvitämme, miten ostobonuspelien koukkumalli toimii, ja miten ns. IKEA-efekti vaikuttaa pelien houkuttavuuteen.

Mikä on koukkumalli?

Nir Eyal ja Ryan Hoover esittelevät kirjassaan Hooked: How to Build Habit-Forming Products koukkumallin, jonka avulla kuluttajat saadaan sitoutumaan tuotteisiin.

Pääpiirteissään koukkumalli toimii näin:

  1. Jokin ulkoinen houkute, esimerkiksi mainos, saa kuluttajan kokeilemaan tuotetta ensimmäisen kerran
  2. Kuluttaja ryhtyy toimintaan, eli ostaa tuotteen
  3. Ostaja saa palkinnon ja on tyytyväinen ostokseensa
  4. Kuluttaja sitoutuu tuotteeseen sijoittamalla siihen rahaa tai aikaa

On tärkeää huomata, että koukkumallissa on kyse syklistä. Kun mallin neljä vaihetta on käyty läpi, ne toistetaan uudelleen samassa järjestyksessä. Muutaman toiston jälkeen toiminnasta muodostuu tapa.

Kun tuotteen ostamisesta on tullut tapa, kuluttaja ei enää tarvitse ulkoisia houkutteita. Mainokset ja erikoistarjoukset eivät ole tarpeen, koska kuluttajalla on sisäinen motivaatio ostaa tuotetta yhä uudelleen.

Näin koukkumalli toimii ostobonuspeleissä

Ei ole lainkaan vaikeaa saada pelaajia kokeilemaan Buy Bonus -pelejä. Bonuksen ostaminen ei ole pakollista, joten peliä voi aluksi pelata pienilläkin panoksilla. Nettikasinot voivat toki tarjota pelaajille ilmaista pelirahaa tai ilmaiskierroksia, mutta tämä ei ole välttämätöntä.

Useimmat pelaajat eivät tarvitse ulkoisia houkuttimia, koska peli itsessään on riittävän kiinnostava.

Pelaaja haluaa päästä bonuskierroksille tavoittelemaan isoja voittoja, ja silloin tällöin se onnistuukin. Uutta tilaisuutta ei kuitenkaan tule kovin nopeasti, ja siksi pelaaja haluaa nopeuttaa prosessia.

Pelaaja maksaa pääsystä bonuspeliin ja saa palkintonsa. Hyvät voitot saavat bonuskierroksista maksamisen tuntumaan palkitsevalta, ja siksi pelaaja alkaa toistaa toimintaansa. Tietenkään voitot eivät joka kerta vastaa odotuksia, mutta usein se vain innostaa pelaajaa yrittämään uudestaan.

Koukku, tapa, harrastus

Hyvin nopeasti bonuskierroksista maksamisesta tulee tapa, jota pelaaja ei pysty lopettamaan. Useimmat pelaajat eivät edes haluaisikaan lopettaa, koska Feature Buy -pelien pelaaminen tuntuu niin palkitsevalta.

Koukkumallin voi tiivistää sanoihin hook, habit, hobby eli koukku, tapa ja harrastus. Koukuttavasta toiminnasta tulee harrastus, johon pelaaja on valmis käyttämään rahaa.

IKEA-efekti vahvistaa koukkumallin tehoa

Feature Buy -pelien koukuttavuutta lisää ns. IKEA-efekti. Kyse on kognitiivisesta harhasta, joka saa kuluttajan arvostamaan itse rakentamaansa tuotetta enemmän kuin valmiina saatua.

Nimitys IKEA-efekti tulee tietenkin siitä, että IKEA:n tuotteet täytyy itse koota. Ihmiset joutuvat näkemään paljon vaivaa saadakseen tuotteet käyttökuntoon. Kun pöytä tai kirjahylly viimein on koossa, se on omistajansa mielestä maailman hienoin huonekalu.

Nettikasinoilla pelaajien ei tarvitse rakentaa mitään, mutta ostobonuspeleissä he kuitenkin tekevät tärkeän valinnan. Kun pelaaja päättää ostaa pääsyn bonuskierroksille, hän kokee olevansa aktiivinen toimija. Pelaaja ottaa ohjat käsiinsä ja ryhtyy toimiin parantaakseen voittomahdollisuuksiaan.

Näin ostobonuspelit alkavat tuntua muita kolikkopelejä arvokkaammilta. Siksi pelaajasta tuntuu järkevältä käyttää niihin tavallista enemmän rahaa.

Pitäisikö Feature Buy -pelit kieltää?

Osta bonus -pelit voidaan kiistatta luokitella korkean riskin tuotteiksi, joihin voi jäädä koukkuun tavallista helpommin. Ensinnäkin ne ovat nopearytmisiä pelejä, joita pelataan usein monta kierrosta peräjälkeen.

Toiseksi Feature Buy -pelit ovat kalliita, ja pelaajat käyttävät niihin kohtuuttoman suuria rahasummia. Tehokkaan koukkumallin vuoksi ostamista on vaikea lopettaa.

Siksi esimerkiksi Iso-Britannian peliviranomainen on sitä mieltä, ettei ostobonuspelien tarjoaminen ole sosiaalisesti vastuullista.UK Gambling Commission on kieltänyt ostobonuspelit kokonaan. Iso-Britannian lisenssillä toimivat nettikasinot eivät siis saa tarjota niitä lainkaan.

Pitäisikö muidenkin Zimpler-kasinoiden poistaa ostobonuspelit valikoimistaan? Siitä voidaan olla montaa mieltä, mutta ainakin nettikasinoiden on syytä tarkkailla pelaajien toimintaa.

Liialliseen pelaamiseen tulee puuttua ja kehottaa asiakasta käyttämään vastuullisen pelaamisen työkaluja.

Muutkin pelit hyödyntävät koukkumallia

On syytä huomata, ettei koukkumalli ole käytössä vain nettikasinoilla, vaan sitä hyödynnetään muidenkin pelien suunnittelussa.

Peliteollisuuden ansaintalogiikka toimii näin:

  1. Peli itsessään voi olla ilmainen
  2. Pelissä etenemisestä tehdään niin vaikeaa, että pelaajien on lähes pakko ostaa maksullisia apuvälineitä
  3. Pelivalmistaja saa tulonsa pelin sisäisistä ostoksista, joita ovat esimerkiksi loot boxit, battle passit ja aseskinit

Koukkumalli on käytössä jopa lapsille suunnatuissa peleissä. Miksi siis kieltäisimme aikuisille suunnatut ostobonuspelit, kun muutkin pelit toimivat täsmälleen samalla tavalla?

Yhteenveto

Feature Buy -peleissä pelaajalla on mahdollisuus ostaa pääsy bonuspeliin, jossa voitot ovat yleensä suuria. Ostobonuspelit hyödyntävät koukkumallia, jossa bonuksen ostamisesta tulee nopeasti tapa.

Kun pelaaja tottuu maksamaan pääsystä bonuskierroksille, hän alkaa pitää sitä harrastuksena. Kaikki ihmiset käyttävät harrastuksiinsa rahaa, joten bonuspeleistä maksaminen tuntuu normaalilta.

Bonusostopelien koukuttavuutta tehostaa IKEA-efekti, joka saa ihmiset arvostamaan itse koottuja esineitä enemmän. Ostopäätöksen tekevä pelaaja kokee olevansa aktiivinen toimija, jolla on tavallista suurempi mahdollisuus vaikuttaa pelin lopputulokseen.

 

Evästeet auttavat meitä tarjoamaan sinulle parhaan kokemuksen zimplercasinos.fi. Jatkamalla sivustolla annat meille luvan evästeiden käyttöön.

Hyväksyä Lue lisää evästeistä