Suomen johtava rahapelialan konsultti sallisi kasinoiden affiliate-markkinoinnin

Home | Suomen johtava rahapelialan konsultti sallisi kasinoiden affiliate-markkinoinnin
Suomen johtava rahapelialan konsultti sallisi kasinoiden affiliate-markkinoinnin

Jari Vähänen on todennäköisesti Suomen tunnetuin rahapelialan konsultti. Hän on mukana monissa yrityksissä ja yhdistyksissä, kuten:

  1. TR Media AB
  2. Vermo Areena
  3. Suomalainen rahapeliyhdistys ry
  4. The Finnish Gambling Consultants

Lisäksi Vähäsellä on pitkä kokemus Veikkauksen johtotehtävistä. Taustansa ja kontaktiensa vuoksi Vähänen on kiistatta yksi maamme parhaista rahapelialan asiantuntijoista.

Onkin kiinnostavaa tietää, mitä Vähänen ajattelee Suomen rahapelijärjestelmän uudistamisesta. Vähänen on tutustunut sisäministeriön tuoreeseen lakiesitykseen ja nostanut siitä esille muutamia ongelmakohtia. Etenkin affiliate-markkinoinnin ja kasinobonusten kieltäminen on Vähäsen mukaan virhe.

Vähänen on myös keksinyt bonusten täyskiellolle vaihtoehdon, joka varmasti sopisi kasinopelien harrastajille erinomaisesti. Tässä artikkelissa perehdymme Vähäsen näkemyksiin siitä, millaiset lisenssiehdot Suomen kannattaisi laatia.

Suomen lisenssin kiinnostavuus riippuu lisenssiehdoista

Jari Vähänen korostaa blogissaan, että Suomen lisenssin ehtojen tulee olla peliyhtiöille edulliset. Jos ulkomaiset kasinot eivät saa tarjota asiakkailleen bonuksia tai markkinoida pelejään mediassa, ne tuskin viitsivät hankkia Suomen lisenssiä ollenkaan.

Vähänen pitää valitettavana sitä, että uuden rahapelilain lähtökohtana on vanha arpajaislakimme. Veikkaukselle laaditut markkinointisäännöt kummittelevat siis edelleen taustalla, vaikka uutta lakia aiotaan soveltaa aivan erilaisessa tilanteessa. Ulkomaiset peliyhtiöt ovat tottuneet vapaaseen markkinointiin, joten tiukat rajoitukset heikentävät auttamatta Suomen lisenssin vetovoimaa.

Vähäsen mielestä päättäjien pitäisi ymmärtää, että tiukat markkinointisäännöt ovat suurin syy nykyisen monopolijärjestelmämme romahtamiselle. Kun Veikkaus ei ole saanut tarjota asiakkailleen bonuksia, pelaajat ovat lähteneet etsimään niitä muualta.

Vähäsen mielestä affiliate-markkinointia ei pitäisi kieltää Suomi kasinoilta

Kasinot saavat lakiesityksen mukaan markkinoida brändejään ja tuotteitaan televisiossa, lehdissä ja muissa perinteisissä viestintäkanavissa. Rahapelien markkinointi aiotaan kuitenkin kieltää ”kolmansilta osapuolilta”. Vähäsen tulkinnan mukaan tämä tarkoittaa sitä, että affiliate-markkinointi eli kaupallinen yhteistyö some-vaikuttajien kanssa aiotaan kieltää.

Markkinointikielto koskee todennäköisesti myös kasinoharrastajille suunnattuja sivustoja, jotka tarjoavat lukijoilleen tietoa rahapeleistä ja nettikasinoista. Nämä sivustot ovat pelaajille hyödyllisiä, ja monet Suomi-teemaiset kasinot saavat uudet asiakkaansa lähes yksinomaan niiden kautta.

Vähäsen mielestä affiliate-markkinoinnin kieltäminen on yksi lakiluonnoksen suurimmista heikkouksista. Kasinoharrastajille tarkoitetut sivustot eivät tule katoamaan, vaikka laki ne kieltäisikin. Ne tulevat vain etsimään yhteistyökumppaninsa lisenssijärjestelmän ulkopuolelta, ja näin yhä useammat suomalaiset päätyvät pelaamaan lisensoimattomille kasinoille.

Bonuskiellon sijaan konsultti ehdottaa 1-kertaista kierrätystä

Vaikka Vähänen itse ei pidä kasinobonuksista kovinkaan paljoa, hän ei kannata niiden kieltämistä. Bonukset ovat niin keskeinen osa kasinokulttuuria, ettei niistä ole mahdollista päästä eroon. Siksi Vähänen uskoo, että bonusten kieltämisestä on Suomelle enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vähänen esittää FinnPlay.com-sivustolla mielenkiintoisen vaihtoehdon bonusten kieltämiselle:

  1. Suomen lisenssin kasinot saavat tarjota asiakkailleen bonuksia
  2. Kaikki bonusmuodot sallitaan, joten pelaajat saavat ilmaista pelirahaa, ilmaiskierroksia, käteispalautuksia, vedonlyöntibonuksia ja kanta-asiakasetuja
  3. Bonusten kierrätysvaatimukseksi asetetaan 1x, joten pelaajat saavat kotiuttaa voittonsa panostettuaan bonuksen yhden kerran

Vähäsen mielestä 1-kertainen kierrätysvaatimus olisi pelaajien kannalta reilumpi kuin nykyiset 35-50-kertaiset kierrätysehdot. Pelaajien olisi helpompi ymmärtää tarjousten ehdot, ja bonuksista olisi heille aidosti iloa.

Voisiko Vähäsen ratkaisu toimia?

Pelaajat luopuisivat varmasti korkeista kierrätysvaatimuksista mielellään. Monet kokevat bonusten kierrätyksen vaikeaksi, ja monimutkaiset säännöt aiheuttavat usein pelaajille pettymyksiä.

Kasinot sen sijaan saattaisivat hieman hätkähtää näin radikaalia muutosta totuttuihin tapoihin. Kierrätysvaatimus pitää huolen siitä, ettei bonuksista aiheudu pelisivustoille liian suuria tappioita.

Vähänen on kuitenkin vakuuttunut siitä, että 1-kertainen kierrätys olisi peliyhtiöidenkin näkökulmasta parempi ratkaisu kuin bonusten täyskielto. Suomen lisenssin kasinot ovat lähtökohtaisesti altavastaajan asemassa, jos ne eivät saa tarjota samanlaisia etuja kuin kilpailijansa. Lisäksi matalasta kierrätysvaatimuksesta voisi tulla suomalaiskasinoille ainutlaatuinen kilpailuvaltti.

Näin Vähänen rajoittaisi rahapelimarkkinointia

Vaikka Vähänen kritisoikin ankarasti bonusten ja affiliate-markkinoinnin kieltämistä, hän ei suinkaan antaisi peliyhtiöiden markkinoida täysin oman mielensä mukaan. Vähänen haluaisi rajoittaa perinteisissä viestintäkanavissa, kuten televisiossa ja lehdissä, tapahtuvaa rahapelimarkkinointia tiukemmin.

Ruotsissa lisenssijärjestelmään siirtymisestä seurasi valtava mainostulva. Media oli yhtäkkiä täynnä kasinomainoksia, joissa kehotettiin hyvin suorasukaisesti pelaamaan uhkapelejä. Vastaavaa ei pidä päästää tapahtumaan Suomessa, sillä nykyisen yksinoikeusmallin aikana suomalaiset eivät ole tottuneet aggressiiviseen rahapelimainontaan.

Liian usein toistuvat ja pelaamiseen kannustavat tv- ja radiomainokset saattavat aiheuttaa peliriippuvaisille vakavia ongelmia. Siksi Vähäsen mielestä on parempi, että kasinot hankkivat jatkossakin asiakkaansa affiliate-sivustojen kautta. Verkkomainontaa koskevien rajoitusten sijaan Suomen pitäisi siis keskittyä perinteisten viestintäkanavien valvontaan.

Yhteenveto

Suomen rahapelimarkkinan hyvin tunteva konsultti Jari Vähänen nostaa blogiartikkelissaan esille ongelmia, jotka saattavat johtaa Suomen lisenssijärjestelmän epäonnistumiseen. Hänen mukaansa lakiesityksen heikoin kohta on se, että kasinobonukset ja affiliate-markkinointi aiotaan kieltää.

Ruotsissa bonusten rajoittaminen pelkkiin tervetuliaisbonuksiin on johtanut kanavointiasteen laskemiseen. Affiliate-markkinoinnin kieltämisellä voi olla vielä vakavampia seurauksia, sillä monet kasinot ja vedonlyöntoyhtiöt hankkivat asiakkaansa kasinoharrastajille suunnattujen sivustojen kautta.

Jos sekä bonukset että affiliate-markkinointi kielletään, monet peliyhtiöt saattavat jättäytyä lisenssijärjestelmän ulkopuolelle. Siksi Suomen lisenssin kasinoiden pitäisi saada tarjota asiakkailleen reiluja bonuksia, joiden kierrätysvaatimus on 1x.

Vähäsen mielestä markkinointirajoitusten pitäisi koskea ennen kaikkea perinteisiä viestintäkanavia. Jos suomalaiset joutuvat jatkuvasti näkemään esimerkiksi koukuttavien ostobonuspelien mainoksia lehdissä ja televisiossa, pelihaitat tulevat todennäköisesti lisääntymään.

Evästeet auttavat meitä tarjoamaan sinulle parhaan kokemuksen zimplercasinos.fi. Jatkamalla sivustolla annat meille luvan evästeiden käyttöön.

Hyväksyä Lue lisää evästeistä